به هر قطعه ای که بعد از مدت زمان مشخص نیاز به تعویض دارد و حتی در صورت بهترین شرایط نگهداری نمی توان دائما بر روی خودرو باشد قطعه مصرفی می گویند. در خودورهای سواری بسته به برند خودرو و مدل تفاوت زیادی بین قطعات مصرفی هست . مثلا تویوتا یاریس بجای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می کند که این یعنی نیازی به تعویض نیست. لیست قطعات مصرفی و زمان مناسب تعویض هر کدام در زیر آمده است. بهتر است با مکانیک متخصص در زمینه خودروی خود در مورد زمان تعویض دقیق هر قطعه مشورت کنید و یا در مورد قطعاتی که تنها در خودروی شما مصرفی هستند اما در سایر خودروها تفاوت دارند کسب تکلیف کنید.
1- لاستیک : به جرات مهمترین قطعه مصرفی خودرو لاستیک مخصوصا لاستیک های جلو هستند . هر اتفاقی برای خودروی شما بیافتد بازهم به بدی ترکیدن لاستیک جلو در سرعت 120 کیلومتر در ساعت نیست!
بهتر است هر 80 هزار کیلومتر و یا نهایتا هر 3سال لاستیک عوض شود. حتی در صورتی که هنوز عاج لاستیک مشخص است . در صورتی که لاستیکی صاف وبدون عاج دارید اولین کاری که باید بکنید تعویض لاستیک است.
2- لنت ترمز : در صورتی که ترمز دیسکی دارید هر 20 هزار کیلومتر و در صورت کاسه ای بودن هر 80 هزار کیلومتر . عدم تعویض لنت در زمان مناسب هزینه ای بسیار زیاد برای شما خواهد داشت. تعویض دیسک چرخ هیچ خودروی حتی پراید دیگر با کمتر از یک میلیون تومان ممکن نیست.
3- تسمه ها: هر 50-60 هزار کیلومتر در صورتی که از برند عالی و جنس مرغوب استفاده کنید . تعویض تسمه دینام و تسمه تایم بسیار مهم است و در مقاله ای جدا این موضوع برای شما مطرح شده است.
4- دیسک و صفحه : در صورتی که از برند مناسبی استفاده کنید و در کلاچ گیری عادات بد نداشته باشید می توانید حداقل 60 هزار کیلومتر و در صورت حرفه ای بودن راننده حتی 120 هزار کیلومتر از دیسک و صفحه خودروی خود استفاده کنید . در صورت وجود لرزش هنگام شروع حرکت یا بد عوض شدن دنده ها و یا کاهش کشش خودرو بهتر از به فکر تعویض دیسک و صفحه باشید.
5- روغن ها و مایعات خودرو: روغن موتور هر 5 ال 6 هزار کیلومتر بسته به نوع روغن باید عوض شود . روغن های برند نا معتبر و بدون برند تنها مدت زمان کوتاهی خاصیت خود را حفظ می کنند و بهتر است زودتر تعویض شود. روغن گیربکس هر 60 هزار کیلومتر باید حتما عوض شود. روغن ترمز با تست مخصوص و نهایتا هر 2-3 سال باید تعویض گردد. روغن هیدرولیک 4-5 سال نهایتا می تواند خاصیت خودش را حفظ کند و باید تعویض شود.
توجه کنید تمامی فیلتر ها باید همزمان با روغن موتور عوض شوند اما در صورتی که محیطی پر گرد و خاک رانندگی می کنید هر 3 هزار کیلومتر فیلتر هوا را تعویض کنید.
6- شمع و وایر : سیستم جرقه زنی هر 20 هزار کیلومتر نیاز به بازبینی و در صورت خرابی یا عملکرد نامناسب نیاز به تعویض دارد.
7- جلوبندی : نهایتا 80 هزار کیلومتر شما باید تمامی قطعات جلوبندی خود را عوض کنید. در صورتی که صداهای ناهنجار و لرزش کابین دارید بهتر است زودتر نسبت به رفع آن اقدام کنید. هزینه های شکستن تنها یک کمک فنر می تواند بسیار وحشتناک باشد.
نظرات کاربران